miércoles, 19 de noviembre de 2014

El Krausisme


La Institució Lliure d'Ensenyament va ser una reconeguda iniciativa pedagògica que es va realitzar a Espanya, inspirada en la filosofia de l'alemany Karl Christian Friedrich Krause (Krausisme) que va tenir una repercussió excepcional en la vida intel·lectual de la nació i en la seva renovació. La importància del krausisme va radicar en el revulsiu que va suposar per a una societat espanyola que es trobava ofegada per un pensament oficial integrista, imposat per decret des de les càtedres, i que va commoure els fonaments de la filosofia, el dret, la història, la pedagogia, la religió i les ciències socials. La decisió concreta de fundar un centre d'ensenyament la va prendre el catedràtic Francisco Giner de los Rios, juntament amb els seus col·legues i amics Gumersindo de Azcárate i Nicolás Salmerón, l'any 1876, després de les Qüestions Universitàries de 1868 i 1874 en les quals es van enfrontar al ministre de Foment, marquès de Orovio, defensant la llibertat d'ensenyament, la llibertat de càtedra, la inviolabilitat de consciència científica i negant-se a ajustar els seus ensenyaments a qualsevol dogma oficial en matèria religiosa, política o moral.

La conseqüència d'aquests enfrontaments va ser el naixement, al 1876, d'un establiment educatiu privat laic que va haver de realitzar la seva labor educativa al marge de l'Estat i que va començar en primer lloc per l'ensenyament universitari i després es va estendre a l'educació primària i secundària. A l'origen i essència trobem un projecte de regeneració moral que no va canviar al llarg dels seus anys d'existència, l'intent de crear l'home nou perfilat idealment en el projecte de la filosofia krausista, capaç d'enfrontar-se amb la situació moral del país, profundament degradada; i el que és més important, de superar-la i potenciar un nou model individual i col·lectiu, més racional, més ètic i més humà. És convenient recordar que en aquella època les tres quartes parts de la població espanyola era analfabeta, que l'educació continuava sent un privilegi només a l'abast dels fills de les classes acomodades i que el tipus d'ensenyament impartit era de caràcter oscurantista i medieval, i amb un ferri control de l'Església sobre ella.

No hay comentarios:

Publicar un comentario