miércoles, 19 de noviembre de 2014

Maria Montessori

El mètode Montessori propugna la creació d'un entorn estimulant perquè cada nen desarolle el seu propi mètode d'aprenentatge seguint la seva curiositat innata.És un mètode pedagògic alternatiu desenvolupat per la doctora María Montessori a partir de l'observació durant 50 anys del comportament dels xiquets a l'aula. D'una banda, aquest mètode consisteix a observar el comportament del xiquet, que serveix per conèixer la seua naturalesa psíquica i els impulsos que emanen d'aquesta naturalesa com a guies del seu desenvolupament.
És el que va permetre a la doctora Montessori descobrir la veritable naturalesa del xiquet, que segons ella és una naturalesa que estima l'ordre i la disciplina; que li condueix a una obediència activa, no submissa; que estima el treball interiorment constructiu i li fa social amb els altres.

Segons la doctora, els nostres prejudicis malinterpretan la conducta del xiquet. Aquesta conducta la interpretem amb criteris d'adult, i no és correcte. També va descobrir, mitjançant l'atenta observació, que en el desenvolupament psíquic del nen existeixen períodes amb interessos específics, i amb una enorme sensibilitat cap a determinats estímuls. Ella els va denominar períodes sensitius i va demostrar que la construcció psíquica del xiquet és discontínua i que la seva aparició depèn de cadascun. D'altra banda, es tracta que pares i professors preparen i ofereixen estímuls adequats que permeten al xiquet l'elecció d'aquells que demanden els seus impulsos interiors. Perquè tal elecció siga correcta cal que al xiquet li envolte un ambient especialment preparat per al desenvolupament de la seva estructura física i psíquica. En tal ambient, i amb la possibilitat de triar les activitats que els seus impulsos interns li sol·liciten, el xiquet segueix el seu propi mètode d'aprenentatge. Això sí, sota l'atenta mirada de l'adult, que elimina obstacles i aporta una rica i estimulant bateria d'activitats. Segons la doctora Montessori, la qual cosa el nen espera de l'adult és que li ajudi a fer-ho per si mateix.

No hay comentarios:

Publicar un comentario